Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday 24 July 2012

layan pesakit walaupun puasa~

pesakit....harus dapat layanan yg baik....walaupun bukan musim puasa, nak melayan kerenah pesakit amat la memerlukan kesabaran yang tinggi...nak2 lg pesakit mental...mereka memerlukan perhatian yang lebih daripada pesakit biasa....kenapa aku ckp cm 2?? sbb mereka dah xde spe...dunia mereka hanya di dalam wad sahaja...pesakit biasa masih ada family...dapat sokongan dari family...kalau dh sakit, xdpat sokongan dari family cm ne??? terseksa x jiwa??? tertekan x perasaan??? aku jumpa diorg hari2....aku dh anggap diorg mcm family aku...kami dh jd satu family...itulah yg bestnye kalau kerja di bhgian psikiatrik...seharian dduk dlm wad...dlm tempoh masa yg panjang, xke bosan...blh lupa perkembangan terkini...tarikh dgn hari bulan pun blh lupa...sbb tu setiap kali sebelum aku memulakan aktiviti, aku akan bg tau mereka hari ni hari ape, bpe hari bln....mcm hari ni, waktu pg aku wad aktiviti bersama pesakit dlm wad, bersama pesakit perempuan...bukan dlm department..jd agak terhad lah aktiviti yg nk dijalankan....aku hyn dpt ajar mereka buat origami....alhamdulillah, mereka dpt ikut...dan ade di antara mereka mampu buat lbh dari satu bentuk yg aku ajar 2...mereka dpt buat tnpa bantuan aku...alhamdulillah....pd sebelah petang, giliran pesakit lelaki plak...aku wat aktiviti outdoor dgn diorg...main pingpong n takraw...berpeluh patient aku...hahaha...main tgh panas..sampia aku pun lupa yg aku ni puasa...blik umah terus penat, sakit kepala, sbb berjemur main tgh panas...seronok sgt sampai lupa matahari atas kepala...hahaha...

No comments:

Post a Comment